S nariadením o ochrane osobných údajov sú firmy opatrnejšie pri ponúkaní produktov cez telefón alebo SMS. GDPR sa snaží pri tomto procese zaistiť väčšiu ochranu nad osobnými údajmi. Kto vám môže ponúkať takéto služby a ako sa vyhnúť nepríjemným telefonátom? Ak už nechcete, aby vám niečo ponúkali, jednoducho ich na to upozornite.
Kto vám môže ponúkať svoje služby a produkty po telefóne?
GDPR dopadá na telefonické ponuky a ponuky cez SMS podobne ako na emailové reklamné oznámenia. Ako vaše telefónne číslo, tak aj emailová adresa sú osobným údajom. Spoločnosti môžu svoje produkty či služby po telefóne, cez SMS alebo emailom ponúkať len na základe vášho súhlasu. Ak si tak kúpite nový mobilný telefón, je predajca oprávnený vám zaslať napríklad ponuku príslušenstva k vybranému prístroju. Ďalej sa môže stať, že vás osloví marketingová agentúra, s ktorou má správca údajov uzatvorenú zmluvu, aby vám služby či produkty daného správcu ponúkala. Pokiaľ vás ale osloví niekto s ponukou bez toho, aby ste s danou spoločnosťou mali nejaký vzťah, môže ísť o porušenie predpisov o ochrane osobných údajov.
Ako je to so spoločnosťami, ktoré si dáta o zákazníkoch kupujú?
Spoločnosti, ktoré prevádzkujú telemarketing, zvyčajne pracujú s telefónnymi číslami, ktoré nezískavajú priamo od ľudí, ale z databáz s údajmi. S databázami údajov tohto druhu sa často obchoduje a dáta sa do nich získavajú tak, že zákazníci e-shopov, užívatelia rôznych webov a ďalších služieb zadajú svoje telefónne čísla a odsúhlasia podmienky spracovania osobných údajov, v ktorých je ukrytý súhlas s takýmto využitím ich mobilného čísla.
Je dôležitý jasný súhlas
GDPR zavádza pre súhlas so spracovaním osobných údajov niektoré nové podmienky – v tomto prípade je najmä dôležitý dôraz na odlišnosť súhlasu od ostatných skutočností.
Subjekt musí jasne vedieť, že udeľuje súhlas so spracovaním údajov a súhlasom nesmie byť podmienené napríklad plnenie zmluvy. Vzhľadom k tomu, že súhlasy ukryté v obchodných podmienkach tieto kritériá nespĺňajú, nemožno údaje získané takouto formou naďalej využívať. Aby to bolo možné, musel by byť súhlas udelený znovu podľa podmienok, ktoré požaduje GDPR.
Ako sa nechať vymazať?
Platí, že zákazník musí mať možnosť jednoducho (napr. prostredníctvom odkazu) bezplatne sa odhlásiť, resp. odmietnuť ďalšie zasielanie marketingových oznámení. Jedná sa typicky o akékoľvek obchodné oznámenia a ponuky zasielané na email alebo telefónne číslo zákazníka. GDPR nestanovuje jednotný postup pre uplatnenie práva na to nebyť ďalej oslovovaný s reklamnými ponukami. Jeho uplatnenie by ale malo byť rovnako jednoduché, ako udelenie súhlasu. Uplatnenie tohto práva sa tak líši spoločnosť od spoločnosti.
Všeobecne je možné podať takúto žiadosť napr. listom, emailom, cez web. V prípade telefonického oslovovania bude najskôr rovnako možné volajúcemu oznámiť žiadosť o výmaz. Ľudia by si však mali byť vedomí, že uplatnením práva na vymazanie nemusí dôjsť k vymazaniu všetkých ich osobných údajov. Keď napríklad odoberú operátorovi súhlas pre marketingové akcie, ten bude aj naďalej spravovať ich údaje k zmluve napríklad o tarife. Pravdepodobne dôjde k vymazaniu údajov používaných pre marketingové oslovovanie, ale nemusí dôjsť k vymazaniu údajov, ktoré spoločnosť potrebuje na plnenie zákonných povinností či plnenie uzatvorenej zmluvy.
Je s GDPR vymazanie z marketingových databáz jednoduchšie?
Takúto možnosť poznala aj doterajšiu právna úprava, GDPR však celkovo zvyšuje dôraz na dodržiavanie pravidiel ochrany osobných údajov, takže možno očakávať, že k právam dotknutých osôb budú mať spoločnosti väčší rešpekt. Všeobecne je GDPR ústretové k elektronickej forme komunikácie, takže možno komunikovať emailom, ale je na mieste si všetku komunikáciu uchovávať.