Čo je to cyberstalking?

Cyberstalking, alebo online prenasledovanie, je vážna forma kyberšikany, pri ktorej agresor opakovane a systematicky kontaktuje obeť prostredníctvom internetu. Môže ísť o nevyžiadané správy, telefonáty, komentáre na sociálnych sieťach, šírenie klamstiev, zdieľanie osobných údajov či vytváranie falošných profilov. Obeť sa často cíti pod neustálym tlakom, v strachu a bezmocnosti, čo môže viesť k úzkosti, depresii alebo […]

Čo je to (kyber)grooming?

Kybergrooming je nebezpečná forma kyberšikany, pri ktorej je agresorom dospelá osoba. Cieľom groomera je nadviazať s dieťaťom alebo mladistvým dôverný vzťah, ktorý neskôr zneužije. Na začiatku sa agresor správa ako priateľ, lichotí, ponúka podporu, darčeky či tajomstvá, čím si vytvára emocionálnu väzbu a závislosť. Tento proces môže trvať týždne aj roky. Groomeri často vyhľadávajú deti, […]

Čo je to flaming?

Flaming je forma kyberšikany, ktorá spočíva v posielaní urážok, nadávok a vulgarizmov prostredníctvom správ, komentárov alebo príspevkov, najčastejšie na sociálnych sieťach. Cieľom agresora je zastrašiť, zosmiešniť alebo vyprovokovať obeť, pričom takéto správanie môže mať vážne dopady na psychické zdravie detí a dospievajúcich. Flaming sa môže odohrávať v súkromných správach, ale aj verejne, čím sa zvyšuje […]

Prečo je kyberšikana horšia ako šikana?

Kyberšikana je v mnohých ohľadoch nebezpečnejšia ako tradičná šikana. Hoci ju niektorí dospelí zľahčujú ako „modernú verziu“ toho, čo zažili oni, kyberšikana má špecifiká, ktoré z nej robia vážnejší problém. Útočníci často vystupujú anonymne, čo sťažuje ich odhalenie. Obsah sa na internete šíri rýchlo, má obrovský dosah a často ho už nemožno vymazať. Obeť nemá […]

Ako sa so žiakmi rozprávať o (kyber)šikane?

Rozprávať sa so žiakmi o (kyber)šikane je dôležité najmä na začiatku školského roka, keď sa deti vracajú do kolektívu a riziko výskytu kyberšikany stúpa. Začnite tým, že jasne vysvetlíte, čo kyberšikana je, aké má formy a prečo je nebezpečná. Pomôžte žiakom rozpoznať nevhodné správanie v online priestore. Vytvorte bezpečné a otvorené prostredie, kde sa budú […]

Aké účinné opatrenia môžu školy robiť proti kyberšikane?

Medzi účinné opatrenia, ktoré môžu školy prijať v boji proti kyberšikane, patrí cielené vzdelávanie žiakov, cielené vzdelávanie učiteľov a školského personálu, zavedenie jasnej politiky školy proti šikane a kyberšikane, technické opatrenia a monitorovanie online aktivít, vytvorenie podpornej klímy pre obete a aktívne zapojenie rodičov. Tieto kroky prispievajú k vytvoreniu bezpečného a podporného školského prostredia. Prevencia, […]

Aké sú aktuálne trendy v oblasti kyberšikany?

Aktuálne trendy v oblasti kyberšikany odrážajú rýchly vývoj digitálneho sveta. V popredí stojí nárast zneužívania umelej inteligencie a deepfake technológií, ktoré umožňujú vytvárať manipulatívny obsah, ako sú falošné videá či hlasové nahrávky. Nové platformy, ako TikTok, prinášajú ďalšie riziká – výzvy a virálne trendy môžu tlačiť mladých ľudí k nevhodnému správaniu alebo ich vystavovať posmechu. […]

Aké podoby kyberšikany existujú?

Kyberšikana môže mať viacero podôb. Medzi najčastejšie formy patria: vytesňovanie z rovesníckych online skupín, zverejňovanie osobných údajov, vydávanie sa za obeť (krádež identity), kybergrooming a online prenasledovanie. Každá z týchto foriem môže mať negatívny vplyv na psychické zdravie obete a preto je dôležité venovať pozornosť ich včasnému odhaleniu. Prevencia, vzdelávanie a otvorená komunikácia sú kľúčové […]

Ako rozpoznať obeť kyberšikany?

Rozpoznať obeť kyberšikany môže byť náročné, pretože nie všetky prejavy sú okamžite zjavné. Medzi najčastejšie varovné signály patria zmeny v správaní pri používaní mobilného telefónu alebo počítača, ako je nadmerné skrývanie obrazovky, zmena času stráveného online (prudký nárast alebo úbytok) alebo celkové vyhýbanie sa používaniu technológií. Náznaky však nemusia súvisieť iba s online priestorom. Je […]

Aké následky môže mať kyberšikana na obeť?

Kyberšikana môže mať dlhodobé a vážne následky na obete, ktoré sa často prejavujú zníženým sebavedomím, úzkosťou, či dokonca depresiou. Deti a mladí ľudia môžu tiež pociťovať strach z používania technológií a zo socializácie, čo môže viesť k ich izolácii a zhoršeniu vzťahov s rovesníkmi aj rodinou. Tieto negatívne účinky môžu mať vplyv aj na ich […]