6 účinných opatrení škôl proti kyberšikane

Autor: admin

Kyberšikana je naďalej neľahkým problémom, s ktorým bojujú aj školy na Slovensku. Dobre cielené opatrenia škôl proti kyberšikanovaniu sú však kľúčové z hľadiska ochrany žiakov. Vďaka nim môže škola vytvoriť bezpečné prostredie pre vzdelávanie a vývoj detí. Je preto dôležité mať čo najviac informácií o spôsoboch, ako kyberšikane predchádzať a ako ju riešiť. A tie získate aj v tomto článku.

 

1. Cielené vzdelávanie žiakov

Žiaci by mali byť informovaní o online bezpečnosti, ako aj rizikách a dôsledkoch kyberšikanovania. Mali by vedieť rozpoznať negatívne správanie a v rámci triedy by sa mala posilňovať pozitívna atmosféra, v ktorej budú vedené k vzájomnej súdržnosti a rešpektu. Je veľmi dôležité vybrať správnu formu takéhoto vzdelávania – musí byť pre deti nielen prístupná, ale aj zaujímavá.

2. Cielené vzdelávanie učiteľov a personálu

Ďalším dôležitým krokom je vytvoriť priestor pre školenia učiteľov a zamestnancov o identifikácii prípadov kyberšikanovania a správnej reakcii na ne. Práve to môže byť veľmi prospešné pre rýchle a efektívne vyriešenie situácie. Učitelia by mali byť inštruovaní o tom, ako postupovať voči deťom, ale aj rodičom. Taktiež je dôležité poskytnúť nástroje pre efektívnu komunikáciu a riešenie konfliktov.

3. Celková politika školy

Škola by si mala vytvoriť jasnú politiku proti šikane a kyberšikane. Tá by mala jasne definovať pravidlá, postupy a metodiky zamerané konkrétne na šikanu a kyberšikanu. Taktiež by sa v nej mali jasne vymedziť sankcie a dôsledky pre žiakov, ktorí sa dopustia šikany alebo kyberšikany v akejkoľvek forme. 

4. Technické opatrenia a monitorovanie online aktivít

Pre zaistenie bezpečného správania sa na internete na školských zariadeniach je dobré implementovať technické riešenia, ako blokovanie nevhodného obsahu. Rovnako je prospešné aj monitorovanie online aktivity žiakov. Kľúčová je aj včasná intervencia a to zavedením takých nástrojov, ktoré identifikujú výskyt a formy šikany a kyberšikany čo najskôr.

5. Vytvorenie podpornej klímy pre obete

Škola by mala vytvoriť takú klímu, ktorá umožní obetiam kyberšikanovania viesť psychologický rozhovor s odborníkom, ktorému sa dieťa môže zveriť, priznať a pri ktorej bude cítiť podporu a pochopenie. V prípade, že deti nemajú záujem o tom otvorene komunikovať, treba zabezpečiť anonymné prostriedky na nahlasovanie prípadov kyberšikanovania (napr. schránky).

6. Zapojenie rodičov

Do procesu boja proti kyberšikanovaniu je dôležité zahrnúť aj rodičov, napríklad prostredníctvom informačných stretnutí a workshopov. Spolupráca prostredia rodiny a prostredia školy je veľmi efektívnym spôsobom, ako kyberšikanu odhaliť, ako aj proti nej včas zasiahnuť. Je preto dobré poskytnúť rodičom zdroje a tipy, ako aktívne sledovať online aktivity svojich detí. Príkladom sú aplikácie rodičovskej kontroly – ak sa ich rozhodnete použiť, otvorene sa o tom s vaším dieťaťom porozprávajte, aby nedošlo k narušeniu dôvery.

 

 

Prevencia a efektívne riešenie kyberšikany sú nevyhnutné pre vytvorenie bezpečného a podporujúceho školského prostredia. S prístupom k informáciám o moderných postupoch môžu školy, rodičia aj samotní žiaci lepšie zvládať tento problém a prispieť k jeho eliminácii. Vďaka tomu sa zvýši celková pohoda v školskom kolektíve a teda aj akademické výsledky detí.

 

 

Pomohli sme už viac ako

12 000 klientom

Kompletná starostlivosť od

10€ / mesačne s poistením

Ďalšie zaujímavé články

Kontakt

Kontaktný formulár

Neviete sa rozhodnúť, ktoré z našich služieb naozaj potrebujete?
Napíšte nám a my vám vytvoríme nezáväznú ponuku na mieru.



    Sme silný partner pre váš biznis

    Infolinka:

    02/ 800 800 80

    Osobnyudaj.sk, s.r.o.
    Mlynské Nivy 5 821 09 Bratislava – mestská časť Ružinov

    Najčastejšie otázky

    Dôverujú nám stovky klientov po celom Slovensku

    Whistleblowing

    Aké povinnosti má zamestnávateľ v oblasti ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti?

    Zamestnávateľ má v oblasti ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti niekoľko kľúčových povinností. Po prvé, musí určiť zodpovednú osobu alebo organizačnú zložku, ktorá bude na úseku oznamovania protispoločenskej činnosti zabezpečovať náležité postupy a vybavovanie týchto oznámení. Tento zástupca musí byť nestranný a dôkladne oboznámený so zákonnými povinnosťami v tejto oblasti.

    Zamestnávateľ tiež musí zaviesť spôsob, akým môžu zamestnanci oznamovať protispoločenskú činnosť, a to spôsobom, ktorý chráni ich identitu a zabezpečuje anonymitu. Okrem toho je povinný vydať vnútorné predpisy, ktoré upravia podrobnosti oznamovania a spracovávania týchto oznámení, aby boli jasne definované postupy a zaistená ochrana oznamovateľov pred odvetnými opatreniami.



    Čo je protispoločenská činnosť?

    Protispoločenská činnosť označuje konanie alebo správanie jednotlivca, či skupiny, ktoré je v rozpore s akceptovanými normami, hodnotami a zákonmi spoločnosti. Ide o činnosti, ktoré majú negatívny dopad na spoločnosť alebo jednotlivcov, pričom môžu zahŕňať rôzne formy kriminality alebo neetického správania. Na Slovensku je protispoločenská činnosť definovaná v zákone č. 54/2019 Z.z., ktorý odkazuje na ustanovenia iných právnych predpisov.

    Tento zákon sa zaoberá trestnými činmi a správnymi deliktmi, ktoré sú považované za závažné. Protispoločenská činnosť môže mať rôzne podoby, od korupcie a podvodov po environmentálne alebo pracovné zneužívanie. Je dôležité, aby tieto činnosti boli odhalené a náležite potrestané, aby sa zachovala integrita spoločnosti a zabezpečila jej ochrana pred škodlivými aktivitami.

    Kto je whistleblower?

    Whistleblower je osoba, ktorá odhaľuje nezákonné, neetické alebo neprimerané činnosti v organizácii alebo vo verejnom sektore. Môže ísť o aktuálneho alebo bývalého zamestnanca, ako aj člena širšej verejnosti, ktorý sa rozhodne upozorniť na závažné problémy v prostredí, v ktorom pôsobí. Tieto činnosti môžu zahŕňať korupciu, podvody, zneužívanie moci alebo nelegálne praktiky.

    Motiváciou whistleblowera je často snaha chrániť verejný záujem, zabrániť škodám alebo zlepšiť fungovanie organizácie, či spoločnosti. Môže ho k tomu viesť aj obava o etiku, zákonitosť alebo bezpečnosť, pričom sa rozhodne o daných praktikách informovať vedenie organizácie alebo verejnosť. Ochrana týchto osôb je kľúčová, aby sa zabezpečila transparentnosť a zodpovednosť v organizáciách.



    Čo je whistleblowing?

    Whistleblowing, alebo oznamovanie protispoločenskej činnosti, je proces, pri ktorom jednotlivci, nazývaní whistlebloweri, odhaľujú nezákonné alebo neetické činnosti vo svojich organizáciách alebo vo verejnej správe. Môže ísť o rôzne formy nekalých praktík, ako je korupcia, podvody, zneužívanie moci, environmentálne škody alebo porušovanie práv zamestnancov.

    Tento proces môže prebiehať interne v rámci organizácie alebo verejne, keď sa whistleblower rozhodne informovať médiá, regulačné orgány alebo iné inštitúcie. Cieľom whistleblowingu je zabrániť škodlivým aktivitám, ochrániť verejný záujem a podporiť transparentnosť v organizáciách. Ochrana whistleblowerov je kľúčová, aby sa títo jednotlivci nebáli nahlasovať nezákonné správanie a preto im zákony poskytujú právnu ochranu pred odvetnými opatreniami.



    Čo znamená ochrana oznamovateľa?

    Ochrana oznamovateľa je dôležitým právnym nástrojom, ktorý zaručuje bezpečnosť a právnu ochranu jednotlivcom, ktorí sa rozhodnú nahlásiť nezákonné alebo neetické konanie vo svojej organizácii. Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti zaručuje, že tí, ktorí odhalia nezákonné konanie, ako je korupcia alebo podvody, nebudú vystavení odvetným opatreniam zo strany svojich zamestnávateľov.

    Táto ochrana zahŕňa anonymitu oznamovateľa, ako aj zákaz akýchkoľvek negatívnych dôsledkov v súvislosti s nahlásením. Cieľom tejto legislatívy je podporiť zodpovednosť a transparentnosť vo verejných a súkromných inštitúciách, a zároveň zabezpečiť spravodlivosť pri odhaľovaní a potieraní protizákonných praktík. Oznamovatelia sú kľúčoví v boji proti korupcii a nelegálnym aktivitám, preto im zákon poskytuje silnú právnu ochranu.