• Riešenia prispôsobené pre váš segment

      Vyberte typ organizácie alebo podnikania a pozrite si riešenia šité na mieru.

  • Referencie
  • EN

V digitálnej ére, kedy sa ochrana osobných údajov stáva čoraz dôležitejšou témou, sa spracovanie užívateľských dát bez ich výslovného súhlasu považuje za zásadné porušenie zákona. Tento problém sa v plnej miere ukázal v prípade populárneho online módneho giganta SHEIN, ktorý v roku 2025 čelil vážnemu právnemu zásahu. SHEIN, pôsobiaci v Európe pod názvom Infinite Styles Services, dostal pokutu vo výške 150 miliónov eur za spracovanie cookies a údajov používateľov bez výslovného súhlasu. Táto udalosť výrazne rozvírila vody v oblasti ochrany súkromia, právnych predpisov a fungovania online biznisu. V nasledujúcom článku sa podrobne pozrieme na celý prípad – od dôvodu uvalenia pokuty, cez legislatívne pozadie až po dopady na budúcnosť digitálneho marketingu a správy údajov vo firmách.

1. Kto je SHEIN a čo je Infinite Styles Services?

SHEIN je jedným z najväčších globálnych hráčov v online predaji módy, známy svojim rýchlym módnym modelom a dostupnými cenami. Pôsobí vo viac ako 150 krajinách sveta. V Európe funguje pod obchodným názvom Infinite Styles Services, ktorý zastrešuje jeho európske operácie.

Spoločnosť sa stala populárnou najmä medzi mladými zákazníkmi vďaka silnej prítomnosti na sociálnych sieťach a personalizovaným marketingovým stratégiám. A práve personalizovaný digitálny marketing a dátová analytika zohrali ústrednú úlohu v porušení, ktorého sa dopustila.

Správa osobných údajov ako súčasť biznis modelu

SHEIN zhromažďuje informácie o užívateľoch prostredníctvom cookies, trackovacích pixelov a ďalších analytických nástrojov. Tieto údaje umožňujú firme:

  • presne cieliť reklamy
  • prispôsobovať odporúčania produktov
  • zvyšovať konverzný pomer

Bez súhlasu však takéto praktiky narážajú na legislatívu, najmä na GDPR – všeobecné nariadenie EÚ o ochrane osobných údajov.

2. Príčina a podstata pokuty 150 miliónov €

Porušenie GDPR a pravidiel spracovania cookies

Podľa vyhlásenia európskeho dohliadajúceho úradu pre ochranu údajov, SHEIN porušil niekoľko kľúčových bodov GDPR – najmä princíp zákonnosti a transparentnosti pri spracovaní údajov. Konkrétne išlo o:

  • zhromažďovanie osobných údajov bez výslovného súhlasu užívateľa
  • nastavenie cookies ešte pred udelením súhlasu
  • neposkytnutie dostatočne jasnej a jednoduchej informácie o typoch cookies a účeloch ich použitia

Navyše sa zistilo, že spoločnosť ukladala a analyzovala dáta aj po odvolaní súhlasu zo strany používateľov, čím došlo k závažnému narušeniu dôvery voči ich praxi v oblasti ochrany súkromia.

3. Reakcia SHEIN na rozhodnutie a následné kroky

Po zverejnení výšky pokuty vydala spoločnosť SHEIN oficiálne stanovisko, v ktorom uviedla, že:

  • rešpektuje rozhodnutie regulačných orgánov
  • už implementuje nové zásady spracovania údajov
  • zavádza systémy súladu s GDPR vo všetkých trhoch v EÚ

Spoločnosť oznámila aj zamýšľané investície vo výške 30 miliónov eur do prepracovania svojich platforiem a komunikačných mechanizmov s používateľmi, ako aj školení pre svojich zamestnancov v oblasti ochrany údajov.

4. Právne pozadie: GDPR, cookies a súhlas

GDPR (General Data Protection Regulation) zaviedla v roku 2018 Európska únia ako nástroj na ochranu osobných údajov v digitálnom prostredí. Niekoľko kľúčových ustanovení, ktoré SHEIN porušil, zahŕňa:

  • Článok 6: Spracovanie musí byť zákonné a oprávnené
  • Článok 7: Súhlas musí byť jednoznačný, konkrétny a udelený slobodne
  • Článok 13: Poskytnutie transparentných informácií o spracovaní

ePrivacy smernica a cookies

Doplnkovo ku GDPR existuje aj ePrivacy smernica, ktorá sa špecificky venuje cookies. Podľa nej:

  • Cookies na profilovanie a marketing nesmú byť uložené bez výslovného súhlasu
  • Užívateľ musí mať možnosť súhlas kedykoľvek odvolať

Prax SHEIN tieto princípy porušila. To bolo hlavným dôvodom prísneho trestu.

5. Dopad na biznis: Reputácia, dôvera a investori

Tak veľká pokuta má následky nielen z pohľadu financií. Dopad na SHEIN bol:

  • Strata dôvery: Mnoho zákazníkov začalo spochybňovať, či je bezpečné ich služby používať
  • Kritika v médiách: Správa sa rýchlo rozšírila, čo poškodilo imidž značky
  • Znížená ochota investorov: Najmä v Európe sa ukázala opatrnosť pri poskytovaní ďalších investícií

Okrem toho sa očakávajú aj kolektívne žaloby zo strany zákazníkov, ktorých údaje boli nelegálne spracované.

6. Dopad na trh a konkurenciu

Prípad SHEIN slúži ako varovanie pre iné spoločnosti pôsobiace na európskom trhu. Očakáva sa, že:

  • Konkurencia bude opatrnejšia a investuje viac do ochrany údajov
  • Startupy a menšie firmy budú od začiatku stavať architektúru súhlasu ako súčasť svojej platformy
  • Technologické firmy ponúknu nové produkty na zabezpečenie súladu s GDPR a ePrivacy

SHEIN vytvoril precedens, ktorý môže pozitívne ovplyvniť digitálny priestor do budúcnosti.

Záver

Prípad SHEIN v roku 2025 je zásadným momentom v histórii ochrany digitálnych údajov a dôkazom toho, že GDPR nie je len „papierové“ nariadenie, ale má skutočné následky pri jeho porušení. Pokuta vo výške 150 miliónov eur jasne ukazuje, že aj globálne značky podliehajú európskej legislatíve a právne predpisy sa budú striktne vymáhať.

Spoločnosti pôsobiace v digitálnom priestore si musia uvedomiť, že používatelia sú čoraz citlivejší na otázky súkromia. Zákazníci požadujú transparentnosť, kontrolu nad svojimi dátami a spravodlivé zaobchádzanie. Prevencia pred podobnými incidentmi spočíva v kombinácii technických opatrení, právneho poradenstva a etického podnikania.

Je nesmierne dôležité, aby firmy investovali do súladu s GDPR a implementovali nástroje na získavanie a správu súhlasov správnym spôsobom. Prípad SHEIN môže byť pre mnohé organizácie impulzom k prehodnoteniu svojich praktík a k vytvoreniu bezpečnejšieho, transparentnejšieho online prostredia pre všetkých používateľov.

Ak ste podnikateľ, marketér alebo vývojár pracujúci s digitálnymi údajmi, poučte sa z tohto prípadu. Vyhnite sa rizikám, chráňte dôveru svojich zákazníkov a podnikajte s ohľadom na zákony aj etické zásady. Svet digitálnych údajov je krehký a len rešpektovaním pravidiel môžeme vytvoriť udržateľný a dôveryhodný ekosystém.

Kategórie:

Toto je nadpis

Analytik

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit. Quisque faucibus ex sapien vitae pellentesque sem placerat. In id cursus mi pretium tellus duis convallis. Tempus leo eu aenean sed diam urna tempor. Pulvinar vivamus fringilla lacus nec metus bibendum egestas. Iaculis massa nisl malesuada lacinia integer nunc posuere. 

/ Blog /

Súvisiace články

Odoberajte novinky od osobnyudaj.sk

Vaša e-mailová adresa je u nás v bezpečí, prečítajte si naše podmienky zpracovania osobných údajov.