Výrobný závod automobilky Jaguar Land Rover (JLR) v Nitre zažíva jednu z najväčších kríz od svojho otvorenia. Spoločnosť bola pred niekoľkými dňami zasiahnutá rozsiahlym kybernetickým útokom, ktorý paralyzoval jej informačné systémy. Následkom toho sa zastavila výroba nielen na Slovensku, ale aj v ďalších závodoch po celom svete.
Ako útok zasiahol fabriku
Automobilka sa rozhodla vypnúť svoje systémy, aby zabránila šíreniu škôd. To viedlo k okamžitému zastaveniu produkcie. V nitrianskom závode, kde pracuje približne päťtisíc ľudí, boli zamestnanci poslaní domov. Podľa doterajších informácií neexistujú dôkazy o úniku zákazníckych údajov, no problémy so systémami pretrvávajú.
Rastúce straty
Každý deň odstávky znamená pre JLR obrovské finančné straty. Nie sú nimi postihnutí len samotní výrobcovia áut, ale aj dodávatelia súčiastok a partneri v dodávateľskom reťazci, pre ktorých predstavuje prerušenie výroby vážny problém. Menšie firmy čelia riziku výpadku cash-flow a oneskorených objednávok.
Situácia vo svete
Kyberútok ochromil výrobu nielen v Nitre, ale aj v závodoch vo Veľkej Británii, Číne, Indii či Brazílii. Vo viacerých krajinách je produkcia plánovane odstavená až do začiatku októbra. Odborníci upozorňujú, že takto rozsiahle prerušenie prevádzky môže mať dlhodobý vplyv na celý automobilový trh.
Riziká a scenáre
- Predĺžené odstavenie výroby: stále nie je jasné, kedy sa výroba v Nitre a ďalších závodoch úplne obnoví.
- Dodávateľský reťazec: oneskorené dodávky komponentov môžu mať dopad na ďalších výrobcov a partnerov.
- Finančné škody: straty rátajú v miliónoch eur a hrozí, že automobilka bude čeliť ešte väčším problémom, keďže útok prišiel v čase, keď nemala uzavreté kybernetické poistenie.
- Bezpečnostné opatrenia: očakáva sa, že JLR po tejto skúsenosti výrazne posilní svoju kybernetickú ochranu a zavedie nové bezpečnostné protokoly.
Záver
Kyberútok na Jaguar Land Rover ukazuje, aké krehké sú moderné automobilky závislé od digitalizácie a IT systémov. Zatiaľ čo spoločnosť pracuje na postupnom reštarte, výroba v Nitre a ďalších závodoch stojí a straty narastajú každým dňom. Pre tisíce zamestnancov a stovky dodávateľov ostáva hlavnou otázkou: kedy sa výroba znova rozbehne.