Aký zákon ochraňuje whistleblowerov (oznamovateľov protispoločenskej činnosti)?

Slovenský právny poriadok bol prispôsobený európskym štandardom na základe Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1937, ktorá nadobudla účinnosť 16. decembra 2019. Táto smernica sa zameriava na ochranu jednotlivcov, ktorí upozorňujú na porušovanie práva EÚ. Členské štáty mali povinnosť zabezpečiť jej transpozíciu do národnej legislatívy do 17. decembra 2021. Napriek tomu, že mnohé krajiny túto povinnosť nesplnili načas, možno pozorovať zreteľný posun v budovaní európskej ochrany whistleblowerov.

Prvé legislatívne kroky na Slovensku

Slovensko sa problematike ochrany oznamovateľov venovalo už od roku 2014, keď nadobudol účinnosť zákon č. 307/2014 Z. z. Tento právny predpis stanovil základné pravidlá pre ochranu zamestnancov, ktorí oznámili trestnú činnosť alebo inú závažnú formu protispoločenskej činnosti. Dohľad nad dodržiavaním tohto zákona zabezpečovali inšpektoráty práce. V praxi sa však ukázalo, že mnohí zamestnávatelia zákon ignorovali a vnútorné kontrolné mechanizmy boli nedostatočné. Výsledkom bola potreba dôslednejšej právnej úpravy.

Súčasná právna úprava

V roku 2019 vstúpil do platnosti zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Tento zákon nahradil predchádzajúcu právnu úpravu a zároveň zriadil Úrad na ochranu oznamovateľov ako nezávislý orgán špecializovaný na poskytovanie ochrany a šírenie osvety v tejto oblasti. Od svojho založenia v septembri 2021 sa Úrad aktívne venuje zvyšovaniu povedomia o význame whistleblowingu a pomoci konkrétnym oznamovateľom.

Hlavné zmeny v novele zákona

Zmeny vyplývajúce z novely zákona z roku 2023 priniesli zásadné úpravy v súlade s európskymi požiadavkami. Ich cieľom je zjednotiť štandardy ochrany vo všetkých členských krajinách EÚ a reagovať na poznatky z aplikačnej praxe. Najdôležitejšie zmeny sú nasledovné:

I. Rozšírenie okruhu chránených osôb

Ochrana už nezahŕňa len osoby v pracovnoprávnom vzťahu. Po novom sa týka aj živnostníkov, dodávateľov, členov orgánov spoločnosti, praktikantov či dobrovoľníkov. Zákon umožňuje posudzovať oprávnenosť individuálne, podľa povahy vzťahu s osobou, voči ktorej je oznámenie smerované. Ochrana sa vzťahuje aj na anonymných oznamovateľov, ktorých identita bola odhalená, ako aj na osoby, ktoré ich pri nahlasovaní podporili.

II. Povinnosti zamestnávateľov

Zavedenie systému preverovania oznámení je povinné pre zamestnávateľov nad 50 zamestnancov, ako aj pre tých, ktorí pôsobia v oblastiach ako financie, doprava alebo životné prostredie, bez ohľadu na počet pracovníkov.

III. Rozšírenie definície protispoločenskej činnosti

Do pôsobnosti zákona pribudli oblasti ako verejné obstarávanie, bezpečnosť potravín, ochrana údajov, verejné zdravie a iné. Dôležitou zmenou je aj zniženie hranice trestnej sadzby pre účely zákona z troch na dva roky.

IV. Zoznam zakázaných odvetných opatrení

Zákon výslovne zakazuje také konanie ako výpoveď, preradenie, zníženie mzdy alebo nezaradenie do povýšenia, ak ide o reakciu na oznámenie. Tento zoznam je otvorený, čo znamená, že za odvetné opatrenie môže byť považované akékoľvek konanie, ktoré oznamovateľovi spôsobí neoprávnenú ujmu.

V. Určenie oprávnených prijímateľov oznámení

Oznamovateľ má možnosť podať oznámenie na Úrad, prokuratúru alebo správny orgán, pričom všetky tieto inštitúcie sú oprávnené priznať mu status chráneného oznamovateľa.

VI. Interné zodpovedné osoby

Zamestnávatelia už nemôžu zabezpečiť celú agendu výlučne externe. Aj pri využití tretej strany musia mať vlastnú internú osobu, ktorá zabezpečí kontakt s oznamovateľmi a prijímanie oznámení.

VII. Rozšírené povinnosti zamestnávateľov

Súčasťou vnútorných predpisov musí byť aj opis opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a mechanizmus komunikácie s oznamovateľom o priebehu preverovania.

VIII. Termíny na odpoveď oznamovateľovi

Zamestnávateľ musí oznámenie potvrdiť do 7 dní a najneskôr do 90 dní oznámiť výsledky preverenia a prijaté opatrenia.

IX. Nové právomoci Úradu

Úrad získal možnosť preplácať právne náklady oznamovateľovi, ak je to potrebné. Zároveň sa formálne upravil jeho názov na „Úrad na ochranu oznamovateľov“.

X. Mlčanlivosť o identite oznamovateľa

Tajomstvo o identite whistleblowera musia zachovávať aj osoby, proti ktorým je oznámenie smerované. Poskytnutie týchto údajov je možné len so súhlasom oznamovateľa, výnimkou sú prípady trestného alebo správneho konania.

XI. Výnimka z ochrany obchodného tajomstva

Zverejnenie obchodného tajomstva už nebude dôvodom na porušenie mlčanlivosti, ak je nevyhnutné na účel oznámenia protispoločenskej činnosti.

XII. Prísnejšie sankcie

Za porušenie zákona možno po novom uložiť pokutu až do výšky 100 000 €, a v prípade opakovaného porušenia až dvojnásobok. Sankcionované budú aj osoby, ktoré sa vyhrážajú odvetnými opatreniami alebo bránia v oznámení.

Ochrana whistleblowerov a demokracie

Cieľom novej právnej úpravy je vytvoriť bezpečné a spravodlivé prostredie pre oznamovateľov, ktorí sa rozhodnú upozorniť na protiprávne alebo škodlivé konanie. Prijaté opatrenia posilňujú ich právnu istotu a ochranu, čo môže významne prispieť k znižovaniu korupcie a porušovania zákona v pracovnom prostredí.

Pomohli sme už viac ako

12 000 klientom

Kompletná starostlivosť od

10€ / mesačne s poistením

Ďalšie zaujímavé články

Kontakt

Kontaktný formulár

Neviete sa rozhodnúť, ktoré z našich služieb naozaj potrebujete?
Napíšte nám a my vám vytvoríme nezáväznú ponuku na mieru.



    Sme silný partner pre váš biznis

    Infolinka:

    02/ 800 800 80

    Osobnyudaj.sk, s.r.o.
    Mlynské Nivy 5 821 09 Bratislava – mestská časť Ružinov

    Najčastejšie otázky

    Dôverujú nám stovky klientov po celom Slovensku

    Whistleblowing

    Aké povinnosti má zamestnávateľ v oblasti ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti?

    Zamestnávateľ má v oblasti ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti niekoľko kľúčových povinností. Po prvé, musí určiť zodpovednú osobu alebo organizačnú zložku, ktorá bude na úseku oznamovania protispoločenskej činnosti zabezpečovať náležité postupy a vybavovanie týchto oznámení. Tento zástupca musí byť nestranný a dôkladne oboznámený so zákonnými povinnosťami v tejto oblasti.

    Zamestnávateľ tiež musí zaviesť spôsob, akým môžu zamestnanci oznamovať protispoločenskú činnosť, a to spôsobom, ktorý chráni ich identitu a zabezpečuje anonymitu. Okrem toho je povinný vydať vnútorné predpisy, ktoré upravia podrobnosti oznamovania a spracovávania týchto oznámení, aby boli jasne definované postupy a zaistená ochrana oznamovateľov pred odvetnými opatreniami.



    Čo je protispoločenská činnosť?

    Protispoločenská činnosť označuje konanie alebo správanie jednotlivca, či skupiny, ktoré je v rozpore s akceptovanými normami, hodnotami a zákonmi spoločnosti. Ide o činnosti, ktoré majú negatívny dopad na spoločnosť alebo jednotlivcov, pričom môžu zahŕňať rôzne formy kriminality alebo neetického správania. Na Slovensku je protispoločenská činnosť definovaná v zákone č. 54/2019 Z.z., ktorý odkazuje na ustanovenia iných právnych predpisov.

    Tento zákon sa zaoberá trestnými činmi a správnymi deliktmi, ktoré sú považované za závažné. Protispoločenská činnosť môže mať rôzne podoby, od korupcie a podvodov po environmentálne alebo pracovné zneužívanie. Je dôležité, aby tieto činnosti boli odhalené a náležite potrestané, aby sa zachovala integrita spoločnosti a zabezpečila jej ochrana pred škodlivými aktivitami.

    Kto je whistleblower?

    Whistleblower je osoba, ktorá odhaľuje nezákonné, neetické alebo neprimerané činnosti v organizácii alebo vo verejnom sektore. Môže ísť o aktuálneho alebo bývalého zamestnanca, ako aj člena širšej verejnosti, ktorý sa rozhodne upozorniť na závažné problémy v prostredí, v ktorom pôsobí. Tieto činnosti môžu zahŕňať korupciu, podvody, zneužívanie moci alebo nelegálne praktiky.

    Motiváciou whistleblowera je často snaha chrániť verejný záujem, zabrániť škodám alebo zlepšiť fungovanie organizácie, či spoločnosti. Môže ho k tomu viesť aj obava o etiku, zákonitosť alebo bezpečnosť, pričom sa rozhodne o daných praktikách informovať vedenie organizácie alebo verejnosť. Ochrana týchto osôb je kľúčová, aby sa zabezpečila transparentnosť a zodpovednosť v organizáciách.



    Čo je whistleblowing?

    Whistleblowing, alebo oznamovanie protispoločenskej činnosti, je proces, pri ktorom jednotlivci, nazývaní whistlebloweri, odhaľujú nezákonné alebo neetické činnosti vo svojich organizáciách alebo vo verejnej správe. Môže ísť o rôzne formy nekalých praktík, ako je korupcia, podvody, zneužívanie moci, environmentálne škody alebo porušovanie práv zamestnancov.

    Tento proces môže prebiehať interne v rámci organizácie alebo verejne, keď sa whistleblower rozhodne informovať médiá, regulačné orgány alebo iné inštitúcie. Cieľom whistleblowingu je zabrániť škodlivým aktivitám, ochrániť verejný záujem a podporiť transparentnosť v organizáciách. Ochrana whistleblowerov je kľúčová, aby sa títo jednotlivci nebáli nahlasovať nezákonné správanie a preto im zákony poskytujú právnu ochranu pred odvetnými opatreniami.



    Čo znamená ochrana oznamovateľa?

    Ochrana oznamovateľa je dôležitým právnym nástrojom, ktorý zaručuje bezpečnosť a právnu ochranu jednotlivcom, ktorí sa rozhodnú nahlásiť nezákonné alebo neetické konanie vo svojej organizácii. Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti zaručuje, že tí, ktorí odhalia nezákonné konanie, ako je korupcia alebo podvody, nebudú vystavení odvetným opatreniam zo strany svojich zamestnávateľov.

    Táto ochrana zahŕňa anonymitu oznamovateľa, ako aj zákaz akýchkoľvek negatívnych dôsledkov v súvislosti s nahlásením. Cieľom tejto legislatívy je podporiť zodpovednosť a transparentnosť vo verejných a súkromných inštitúciách, a zároveň zabezpečiť spravodlivosť pri odhaľovaní a potieraní protizákonných praktík. Oznamovatelia sú kľúčoví v boji proti korupcii a nelegálnym aktivitám, preto im zákon poskytuje silnú právnu ochranu.