Zasielanie newslettrov podľa GDPR. Stačí opt-out?

 

Nariadenie GDPR sa dotýka takmer každej oblasti. Nie je tomu inak ani pri zasielaní newsletterov pre zákazníkov. Ak máte e-shop, pozorne čítajte, na čo si dávať pri zbieraní osobných údajov pozor.

Dôležité vedieť:  nemôžeme si len tak poslať newsletter na niekoho, kto s tým vyslovene nesúhlasí. Ak dá zákazník súhlas (napríklad začiarknutím checkboxu), môžeme mu posielať newsletter, ak svoje preferencie nezmení.

Podľa stanoviska Úradu na ochranu osobných údajov v Česku však nie je potrebné aktívne súhlas zákazníkov so spracovaním osobných údajov pre účely zasielania newsletteru, stačí umožniť odmietnutie zasielania. Ide o princíp opt-out, čo znamená, že zákazník má možnosť odmietnuť nežiadúcu službu. Otázkou však zostáva, do akého kroku nákupu opt-out najvhodnejšie implementovať.

Ako opt-out umožniť

E-shop môže požiadavky GDPR splniť napríklad v rámci obchodných podmienok či pri finálnom potvrdení objednávky, kedy bude môcť zákazník zaškrtnúť políčko, že si nepraje, aby mu boli obchodné oznámenia zasielané. Úrad na ochranu osobných údajov vo svojom vyhlásení navrhuje implementovať zaškrtávacie políčko v rámci e-shopu, prostredníctvom ktorého by zákazník mohol odmietnuť súhlas so spracovaním osobných údajov na účely priameho marketingu. Pričom umiestnenie takého zaškrtávacieho poľa do nákupného košíka pred odoslaním objednávky je zrejme najkonzervatívnejším riešením, ktoré môže obchodník aplikovať. Pre e-shopy by však takýto prístup mohol mať pomerne negatívne dopady.

Odmietnutie

Odmietnutie zasielania obchodných informácií by mohlo obsahovať napríklad e-mail s potvrdením objednávky. Zákazník by mal vďaka tomu možnosť využiť svoje právo ešte pred zaslaním prvého komerčného oznámenia. Súčasne by obchodník nemusel dopĺňať do nákupného košíka ďalšie políčko. Iným variantom potom môže byť umiestnenie interaktívneho odkazu priamo do obchodných podmienok.

Nesúhlasím so spracovaním

V prípade, že e-shop zvolí takéto umiestnenie zaškrtávacieho políčka napríklad do nákupného košíka, môže jeho formulácia znieť napríklad: "Nesúhlasím so spracovaním osobných údajov pre zasielanie newslettera." Možnosť odmietnutia zasielať newslettery musí byť jednoduchá a k dispozícii v čase objednávky. Čo sa týka newsletterov, samozrejme aj naďalej platí, že je zakázané šíriť obchodné oznámenia, ktorá by neboli zreteľne a jasne označené ako obchodné oznámenia, ktorá by skrývali či utajovali totožnosť odosielateľa, v ktorého mene sa komunikácia uskutočňuje, a ktoré by boli zaslané bez platnej adresy, na ktorú možno priamo a účinne toto zasielanie odmietnuť.

Čo môžete a čo nie

Aj po zavedení GDPR budete môcť ponúkať novým zákazníkom výhody, ak vám udelia súhlas so zaradením do mailovej databázy. Niektoré z týchto výhod ale upravuje:

  • E-booky výmenou za e-mail - ak ponúkate stiahnutie e-booku výmenou za e-mail, nie je a nebude to nikdy automatickým súhlasom so zasielaním newsletterov,

  • Obsah len za súhlas - umožniť dočítaní článok alebo dopozerať video len v prípade, že čitateľ / divák udelí súhlas s e-mailingom, už nepôjde. Znovu budete môcť newsletter ponúkať v texte či videu, ale text či video musia byť prístupné aj bez toho,

  • Zľava na prvý nákup - ak ponúkate novým zákazníkom za e-mail zľavu na prvý nákup, GDPR vás neovplyvní - toto bude možné aj naďalej,

  • Cenová kalkulácia zdarma za e-mail - GDPR rozlišuje medzi súhlasom so zaslaním analýzy či kalkulácie a súhlasom so zasielaním newsletterov. Každý musí mať zvlášť súhlas. To, že niekomu pošlete návrh či analýzu, neznamená, že na tento mail budete môcť zasielať aj newslettery,

  • Súťaž – podobne ako v predchádzajúcom prípade platí, že súhlas s informovaním o prípadnej výhre nerovná sa súhlasu s následným zasielaním e-mailov. Aj tu teda súhlasy budete potrebovať dva.


Zobraziť všetky novinky